Monday, April 25, 2005

Bahasa Laut

-----

ada harinya aku beralun dengan
bahasa ramah, lembut dan tenang
menyamankan sekitar pantai
memberi harapan serta rindu
buat burung camar berkicau dan menyanyi
atau menghiburkan pasangan kekasih
yang sedang asyik bercinta

namun pada hari-hari yang lain
keadaan membentuk laguku menjadi
kasar serta sumbang
lalu kutebarkan gemuruh badai
memecahkan batu dan terumbu karang
membanting kapal dan perahu
maka kuambil nelayan menjadi korban

demikianlah aku sebagai ombak
sering mempunyai bahasa dan rentak
yang tidak terkawal
banyak bergantung pada tingkah laku alam
cuaca serta sentuhan angin

tetapi melalui ungkapan paling mudah
serta dapat difahami oleh semua orang
benarkanlah aku memohon
maaf kepadamu nelayan:
justeru seperti aku memberi ikan sebagai
punca rezekimu
lalu sekaligus aku jugalah
menjadi pangkalan tempat matimu.



Zahari Hasib

No comments: